Zwitserland: Grand Tour – DEEL 1

Zwitserland en de Grand Tour

Het is vrijdag 1 juli en ik pak vroeg de trein. Vandaag begint een nieuw avontuur. Samen met een groep influencers zullen we Zwitserland ontdekken. In groepjes van 2 zullen we de verschillende kantons ontdekken. Na een relaxte treinreis arriveer ik op Schiphol. Daar ontmoet ik de ander influencers. Maarten, van Switzerland Tourism, wordt mijn reispartner. Nadat we allen zijn ingecheckt en onze bagage onderweg is naar het vliegtuig, kan ons avontuur beginnen. We vliegen met Swiss Air en alles is goed verzorgt. Ik ben nog nooit in Zwitserland geweest en ik kijk er naar uit. Na een korte vlucht van ongeveer een uur, landen we in Zurich. Daar zullen we de trein pakken naar ons eerste verblijf. We verblijven in het Sheraton Hotel. Wauw, wat een luxe! Bij de receptie ligt een pakketje van Travelerswifi.com klaar zodat ik de gehele reis 4G wifi heb. Nog meer luxe dus.

Aankomst in Zurich

Nadat we zijn ingecheckt in het Sheraton Hotel, krijgen we een warm welkom door het team van Switzerland Tourism. Een geweldige presentatie geeft ons allen een brede glimlach. Wat hebben we er allemaal zin in! We zullen allemaal op avontuur gaan. Maar eerst gaan we allemaal genieten van het Zurich Fest, dat eens in de 3 jaar, in het eerste weekend van juli, wordt georganiseerd. We lopen heerlijk rond en het weer is perfect. Een heerlijk zonnetje verwarmt de boulevard, waar we met een groepje genieten van de festiviteiten. Een blik bier (0,5L) kost buiten overal €7,00. Dat is aardig prijzig. Tip: loop een COOP supermarkt binnen. Daar staan ze gekoeld voor slechts €1,40. Tuurlijk is dit prijzig maar beter dan kopen in de drukte. We lopen nog heerlijk door de drukte heen en wat opvalt is dat bijna iedereen met deze halve liter blikken rondloopt. Niet dat dat zo bijzonder is, maar wel dat er helemaal geen afval op de straten ligt. Zelfs de meest aangeschoten mensen lopen netjes naar de daarvoor bestemde containers. Ik ken dat niet. Hier in Nederland zijn we gewend om alles van ons af te gooien tijdens festivals. Het wordt toch wel opgeruimd. Erg bijzonder om te zien. We hebben ergens afgesproken om te dineren. Midden in het centrum genieten we van heerlijk eten. Met de hele groep eten en drinken we nog wat. Tijd om de tram te pakken naar het hotel. Morgenochtend start het echte avontuur.

Zwitserland

(Pad richting de Wilhelm Tell kapel)

Met de Auto

De wekker gaat en ik heb heerlijk geslapen. Wat een prachtige kamer en goed bed. Ik pak alvast mijn koffer in en ga lekker douchen. Als ik klaar ben ga ik eerst ontbijten. We hebben een lange dag voor de boeg dus ik smeer extra broodjes. Dat doe ik eigenlijk altijd als ik ergens, tijdens een trip, moet overnachten. De koffer is ingepakt, ik ben uitgecheckt en het wordt tijd om te vertrekken. We nemen de tram en lopen daarna een stukje om onze auto op te halen. We gaan! Op naar het zuiden van Zwitserland. Via de Gotthard Pass rijden we richting Cresciano. We hebben een ruim 3 uur durende trip voor de boeg.

Terug in de Tijd

We rijden door de prachtige landschappen van Zwitserland heen. Het is iets bewolkt maar mijn reispartner Maarten legt uit dat dit per dal verschilt. Het weer veranderd continue. Regen, mist, zon en sneeuw. Alles komen we tegen. Na een tijdje te hebben gereden, besluiten we om even wat te gaan drinken. We parkeren de auto langs de weg en wandelen naar beneden richting het water van het Vierwoudstrekenmeer. De kleuren van het landschap laten de diversiteit zien. De bergen omringen deze mooie plek en het zonnetje komt langzaam door. Ik waan mezelf terug in de tijd. Terug naar die momenten dat er honderden jaren geleden hier ook al mensen liepen. Ik voel de energie van deze plek.

Wilhelm Tell

We lopen verder naar beneden totdat we een prachtige kapel zien. Nu wordt duidelijk waarom Maarten mij meeneemt. Het is een bijzondere plek. Je voelt de energie en Maarten verteld mij over de legende. Natuurlijk ken ik de verhalen en ik keek vroeger naar de serie over Wilhelm Tell. Maar er echt zijn is toch mooier. Ik neem het in me op en raak alles aan. De stenen van de kapel en de plek waar Wilhelm door de appel schoot, op zijn zoons hoofd. Erg bijzonder allemaal. Ik blijf, zoals altijd, rondhangen en schiet nog wat foto’s. We vergeten helemaal wat te drinken en besluiten verder te gaan.

Kapel WIlhelm Tell

(Kapel Wilhelm Tell)

Het landschap Veranderd

Hoe zuidelijker we rijden hoe anders het landschap wordt. Wat mij vooral opvalt is dat het landschap zo veranderlijk is. Het lijkt alsof ik veel terugzie van eerdere reizen. Denk aan Oregon of aan bijvoorbeeld Zweden. Heel erg divers.
Ruige rivieren met grote rotsen. Het enige wat ik mis zijn de beren. Het lijkt wel Canada. Prachtig en woest. Ik wil overal stoppen maar we hebben een strak schema. Toch stop ik op de meest onlogische plekken. Op bruggen of in bochten. Het maakt mij weinig uit. Ik wil het vastleggen en ik parkeer toch even de auto.

Wilde rivier

(Wilde rivier)

Wat mij ook meteen opvalt zijn de vele tunnels in de bergen. We zijn beide geïnteresseerd in geheime tunnels. Want die zijn er genoeg. We rijden verder richting het zuiden en stoppen onderweg nog even op een gave plek. Een plek waar op de meest ondenkbare plek een tunnel is gemaakt. Hoog in de berg, tegen een vlakke wand aan. Waarom? Dat zij meesters zijn in tunnelbouw is mij geheel duidelijk maar ook mysterieus.

Tunnels in de bergen

(Tunnel in de bergen)

Kronkelwegen en Bruggen in de Natuur

Ik ben op zoek naar typische plaatjes. Meestal naar plaatjes die anders zijn dan andere. Zo rijden we op een weg in de natuur waar ik even wil stoppen. Ik klim een stukje omhoog om een bepaald beeld vast te leggen. Het ruikt er heerlijk. De bloemen en wilde paddestoelen kleuren het groene gras mooi. Een kapotte boomstronk ligt te wachten. Ik klim er op en maak een aantal foto’s. Het één zijn met de natuur is een bijzonder gevoel. De Grand Tour is een aanrader voor avonturiers. Ontdekkers die maar al te graag willen afwijken van het pad. Het is genieten. Ik voel en ruik de natuur. Ik ben ook altijd op zoek naar bepaalde schuurtjes of bruggetjes die het wilde landschap afmaken. Als het aan mij ligt blijven we hier nog een aantal weken. Een ware lust voor de zintuigen.

Brug in het Zwitserse Landschap

(Brug in het Zwitserse Landschap)

Kerkje in de mist

(Kerkje in de mist)

Grenzen Verleggen en Angsten Overwinnen

Helaas was het mistig en hebben we weinig mee gekregen, toen we over de Gotthard Pass reden. Op de terugweg proberen we het nog een keer, in de hoop mooie beelden te krijgen. We rijden na een korte lunchstop door. Richting Bresciano want daar ga ik de Swiss Challenge ervaren. Ik ben nogal angstig als het gaat om hoogtes dus dit gaat mijn eerste beproeving worden. Sinds ik vader ben van 2 prachtige kinderen, ben ik ook veel voorzichtiger geworden. Als ik op een galerij van een flat loop ga ik bijna van mijn stokje. Samen met de kinderen in een open reuzenrad is geen goed idee. Half huilend en vastklemmend aan de paal waar het bakje aan vastzit, schreeuw ik het uit. Maar wat vreemd is is als ik alleen ben in de natuur en dat ik dan op de een of andere manier meer durf dan wanneer ik samen met mijn gezin ergens ben. Als ik alleen ben kan ik die angsten een plekje geven en durf ik meer.

Canyoning in de Boggera Vallei

Uiteraard ben ik voorzichtig maar mijn verlangen om te ontdekken is groot. Vandaar dat ik ingestemd heb om mee te gaan naar de canyoning tour. Boggera, in Valle di Cresciano, is een van de mooiste ravijnen in Ticino. Kristal helder water en unieke rots formaties. Ik laat het op mij afkomen want het is de eerste keer en ik heb werkelijk waar geen idee wat me te wachten staat. Helaas heb ik geen camera bij me maar wel een GoPro op mijn helm.
Aangekomen bij “the base” van de Swiss Challenge ontmoeten we onze gids en instructeur. Zij legt ons van alles uit en we krijgen kleding dat past bij het avontuur. Als je dit wilt doen, dan moet je een gezonde psychische conditie hebben. Je moet goed kunnen zwemmen en vrij zijn van vertigo! Het duurt ongeveer 3 uur lang. Wat je zelf mee moet nemen is een handdoek, zwembroek en een thermo shirt. Klaar om te gaan! Wat een avontuur. Dit heeft mij persoonlijk erg goed gedaan. Je grenzen verleggen in een van de mooiste gebieden van Zwitserland. De hele setting en het avontuur is een ervaring waar ik vaak aan zal terugdenken.

And another jump! Love this canyoning! #SwissGrandTour

A post shared by Wesley Glasmacher (@wesinthewild) on

We Gaan Locarno Ontdekken

Na dit fantastische avontuur moeten we nog zo’n 32 kilometer rijden naar Locarno. We genieten nog even na en eten nog ergens een broodje. Tijd om te gaan. We gaan overnachten in het Hotel La Barca Blu. Lees het vervolg in DEEL 2.

Share thisShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Comments

comments

Posted in blog and tagged , , , , , , , , .